Die Bedeutung des Mittelstands, insbesondere von Familienunternehmen, für die Wirtschaft


Welche Bedeutung haben der Mittelstand und insbesondere Familienunternehmen für die Wirtschaft? Das ifm Mannheim erforscht in diesem Grundlagenbereich die gesamtwirtschaftliche Relevanz und Entwicklung sowie zentrale Unternehmenscharakteristika des Mittelstands, insbesondere von Familienunternehmen in Deutschland. Forschungsleitende Fragen  in diesem Kompetenzfeld sind:

  • Welche Trends gibt es im Mittelstand?
  • Welche Bedeutung hat der Mittelstand im Vergleich zu den übrigen Unternehmen? Wie unterscheiden sich Familienunternehmen von Nicht-Familienunternehmen, insbesondere von den großen börsennotierten Publikumsgesellschaften?

In unserer Forschung steht auch immer wieder die Diskussion um eine praktikable, statistische Erfassung des Mittelstands, insbesondere der Familienunternehmen im Mittelpunkt.

 
Mittelständische Unternehmen, insbesondere Familienunternehmen sind in Politik und Verbänden zwar in aller Munde, bei der tatsächlichen Erfassung ihrer Bedeutung steht man aber immer noch am Anfang. Die gesamtwirtschaftliche Relevanz des Mittelstands bzw. von Familienunternehmen und die Erfassung der Kriterien, die Familienunternehmen von Nicht-Familienunternehmen unterscheiden, sind daher ein zentraler Gegenstand unserer Forschung.
Im Zentrum dieses Kompetenzfeldes stehen deshalb die Definition, Kategorisierung und Quantifizierung der international bekannten Begriffe „Mittelstand“ und „Familienunternehmen“. Den häufig variierenden Definitionen werden klare Kriterien gegenübergestellt, die eine Erforschung vor allem der von Medien und Politik gerne adressierten „Familienunternehmen“ möglich macht. Unsere Erkenntnisse verbessern die Grundlagen für politische Entscheidungen und geben dem Mittelstand, insbesondere Familienunternehmen, in einem zeitdynamischen Sinne, Aufschluss über branchenweite und individuelle Chancen und Risiken. Auf den nationalen Erkenntnissen aufbauend werden die Zahlen für Deutschland auch im internationalen Vergleich analysiert. Insbesondere der europäische Vergleich aber auch der Vergleich mit den emerging economies ist hier von besonderem Interesse.

Projekte zu diesem Thema

Ansprechpartner zum Thema

Dr. Detlef Keese
PD Dr. habil. Jan-Philipp Ahrens
Raum:  EO 281
Telefon:  +49 621 1813559
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Annegret Hauer
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Dr. Baris Istipliler
Raum:  EO 270
Telefon:  +49 621 1812766
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Dr. Jan Klaus Tänzler
Raum:  EO 264
E-Mail:  
Prof. Dr. Michael Woywode
Raum:  EO 265
Telefon:  +49 621 1812273
E-Mail:  
 

Publikationen

Journal Article coauthored by Baris Istipliler and Jan-Philipp Ahrens is published in the Journal of Business Research (VHB: B) (24.09.23)
The study titled “Is exposure to the family firm always good for the next CEO? How successor pre-succession firm experience affects post-succession performance in family firms” investigates the impact of pre-succession firm experience of CEO successors on the post-succession firm performance of family firms. mehr...
Journal Article coauthored by Baris Istipliler, Jan-Philipp Ahrens, Annegret Hauer and Michael Woywode is published at Journal of Small Business Management (VHB: B) with Open Access license (09.09.23)
Also co-authored by Dennis Steininger from Technical University of Kaiserslautern, the study titled “Heroes of the Green Room – How able successors revitalize and reinvent family firms” conceptualizes the phenomenon of CEO succession in family firms as a unique opportunity for the incoming generation to revitalize and reinvigorate the organization. mehr...
Journal Article coauthored by Baris Istipliler, Annegret Hauer, Detlef Keese, Michael Woywode, and Jan-Philipp Ahrens is published at Journal of Small Business Management (VHB: B) with Open Access license (08.09.23)
The study titled “Childhood exposure to family firm and transgenerational orientation: Moderated mediation of affective commitment” focuses on how childhood exposure to the family firm and how it impacts shareholders’ transgenerational orientation. mehr...
Article “Innovation in the post-succession phase of family firms" by Jan Zybura, Nora Zybura, Jan-Philipp Ahrens und Michael Woywode published in the Journal of Family Business Strategy (online first) (26.03.20)
In their article "Innovation in the post-succession phase of family firms: Family CEO successors and leadership constellations as resources", the authors (all University of Mannheim/ ifm) investigate the post-succession innovation output of family and non-family CEO successors in family businesses using a sample of 455 German family firm successions. From a resource- and knowledge-based perspective, it is examined how successor origin (i.e., family versus non-family CEO), continued predecessor influence, and context factors are related to post-succession innovation output. Results indicate that a family CEO successor, higher successor CEO-related human capital, and prolonged predecessor influence increase the likelihood that post-succession innovation output is realized and, further, that the effect of predecessor CEO influence is moderated by successor CEO-related human capital. These results suggest that in many leadership constellations, distinctive familiness and access to the predecessors’ knowledge resources, as well as the transfer of resources and knowledge spillovers, provide a setting that enables innovation.
Fallstudie Familienunternehmen neu erschienen (31.01.20)
Jan Klaus Tänzler, Annegret Hauer: Gewaschen wird immer: Management mit mehreren Familiengesellschaften

in: Birgit Felden et al. (Hrsg.): Fallstudien zum Management von Familienunternehmen

Teaching Cases für Lehre und praktische Anwendung, Gabler Verlag
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Best Paper Award for Baris Istipliler, Jan-Philipp Ahrens, Suleika Bort, and Andrew Isaak (03.05.19)
University of Mannheim's young scientists and ifm members Baris Istipliler (PhD student Univ. Mannheim), and Jan-Philipp Ahrens (assistant professor Management Area Univ. Mannheim), Suleika Bort (Prof. Univ. Chemnitz/ifm) and Andrew Isaak (Prof. Univ. Solbridge/ifm) analyzed the cognitive biases that are created when family CEO successors are learning to lead inside the very firm that is run by their family. Their research was judged by reviewers and a panel of experts as one of the best submissions, in particular as research that adresses a very practical question "Where should my children learn to lead?" with high academic rigor. mehr...
Neuauflage der Studie "Die volkswirtschaftliche Bedeutung der Familienunternehmen" erschienen (02.05.19)
Familienunternehmen sind die Jobmotoren der deutschen Volkswirtschaft. Sie haben in den vergangenen Jahren mehr Arbeitsplätze geschaffen als die Dax-Konzerne im Streubesitz. Das zeigt eine Studie, die vom ZEW – Leibniz-Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung und dem Institut für Mittelstandsforschung (ifm) der Universtität Mannheim im Auftrag der Stiftung Familienunternehmen erstellt wurde. mehr...
Die Familiennachfolge als Wettbewerbsvorteil! IfM Entrepreneurship Theory & Practice Publikation (VHB: A) für wenige Tage frei verfügbar (02.02.19)
New article provides pioneering evidence that a family affiliation of the CEO successor is positively related to post-succession performance. Authored by Jan-Philipp Ahrens, Andrea Calabrò, Jolien Huybrechts, & Michael Woywode.
Unlocked for 7 days here: https://buff.ly/2Wxp5VF mehr...
Forschung: Artikel von Jan-Philipp Ahrens und Michael Woywode in Entrepreneurship Theory & Practice erschienen (VHB: A) (29.01.19)
Unter dem Titel "The Enigma of the Family Successor–Firm Performance Relationship: A Methodological Reflection and Reconciliation Attempt" stellen die Forscher eine neue theoretische Konzeptionierung von Familiennachfolgen in Familienunternehmen vor. Sie präsentieren neue empirische Hinweise dafür, dass ein Familienhintergrund, abseits anderen CEO-relevanten Eigenschaften, eine positive "soziale" Kraft ist: Der Familienhintergrund des CEOs spiegelt sich positiv in der Performance der Familienunternehmen wider. Die Forscher argumentieren, dass ursächlich hierfür ist, dass durch die Familiennachfolge das gesammelte Sozialkapital der Familie auf den Nachfolger projiziert werden kann. mehr...
Forschung zu Familienunternehmen publiziert & Zwei Ehrungen für Forschung (30.01.18)
Welche Rolle übernimmt der Senior-Unternehmer nach einem Generationswechsel im Familienunternehmen und wie wirkt sich dies auf die Performance aus? Eine Studie von Jan-Philipp Ahrens, Lorraine Uhlaner, Michael Woywode und Jan Zybura wurde im Journal of Family Business Strategy (Impact Factor 2.375) zur Publikation angenommen. Ferner wurde die Forschung von AkadR Dr. Jan-Philipp Ahrens und Prof. Dr. Michael Woywode mit zwei Ehrungen ausgezeichnet. mehr...
Publikation: Promotion “Topics in Family Business Succession, Technological Foresight & Innovation” (01.08.16)
Am 31.5.2016 schloss Jan Zybura seine Promotion unter dem Titel “Topics in Family Business Succession, Technological Foresight & Innovation” mit der Bestnote "summa cum laude" erfolgreich ab. Die Dissertationsschrift befasst sich in den ersten 3 Kapiteln mit dem Thema Nachfolge in Familienunternehmen und in weiteren 3 Kapiteln mit der Entwicklung neuer technologischer Felder und der Frage, ob und unter welchen Umständen das Silicon Valley replizierbar ist. Im Folgenden finden Sie das Abstract der Dissertationsschrift (in englischer Sprache) und Verweise auf die bereits veröffentlichten Kapitel. mehr...
Familienunternehmen schlagen den DAX: Studie zur volkswirtschaftlichen Bedeutung von Familienunternehmen erschienen (27.11.14)
Die 500 größten Familienunternehmen bauen im Inland Arbeitsplätze auf – im Gegensatz zu den nicht-familiengeführten DAX-Unternehmen. Auch beim Umsatz legen die familiengeführten Unternehmen stärker zu. "Unsere Ergebnisse belegen, dass die Familienunternehmen zurecht als eine tragende Säule des deutschen Erfolgsmodells angesehen werden", sagt Prof. Dr. Michael Woywode, Mitverfasser der Studie und Leiter des Instituts für Mittelstandsforschung der Universität Mannheim. mehr...
Soziales Wesen oder kalter Zahlenmensch (04.07.14)
Studie über Familienunternehmen durch die Stiftung Familienunternehmen veröffentlicht.

Mas Rasser, Detlef Keese, Niclas Rüffer, Michael Woywode
Soziales Wesen oder kalter Zahlenmensch
Ein empirischer Vergleich der Einstellungen von Unternehmenslenkern zu Steuern, Standort und Mitarbeitern
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IfM Artikel gewinnt einen Best Paper Award bei der Family Enterprise Research Conference (FERC) 2014, Portland (USA) (16.06.14)
"Inside CEO Successions in Family Firms: Should the Predecessor Stay Active or Cultivate Roses?" von Jan-Philipp Ahrens, Michael Woywode und Jan Zybura erhält die Auszeichnung am 7. Juni 2014. mehr...
Das Verhältnis von familieninternen geschäftsführenden Gesellschaftern und externen Geschäftsführern (25.11.13)
Ergebnisse zur Studie "Das Verhältnis von familieninternen geschäftsführenden Gesellschaftern und externen Geschäftsführern", die die Forschungsgruppe Familienunternehmen des ifm Mannheim gemeinsam mit der Unternehmensberatung Gabriela Jäcker GmbH erstellt hat. mehr...
Familienunternehmen in Deutschland schaffen viele neue Arbeitsplätze (16.12.11)
„Familienunternehmen sind und bleiben der Jobmotor Nummer eins der deutschen Wirtschaft. Sie leisteten einen wesentlichen Beitrag zum Arbeitsmarktaufschwung der letzten Jahre“, so Prof. Dr. Dr. h.c. Brun-Hagen Hennerkes, Vorstand der Stiftung Familienunternehmen. Diese Aussage stützt sich auf die Ergebnisse einer aktuellen Studie zur volkswirtschaftlichen Bedeutung von Familienunternehmen, die vom Institut für Mittelstandsforschung (ifm Mannheim) sowie vom Zentrum für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) im Auftrag der Stiftung Familienunternehmen erstellt wurde. mehr...

Vorträge

ifm wins IECER best paper award (20.11.20)
The paper „Business on the Line: Entrepreneurs and Family Firms in Crises” authored by Jan-Philipp Ahrens, Marc Kowalzick (both ifm/Uni Mannheim), Jochim G. Lauterbach (TU Munich) and Jennifer L. Petriglieri (INSEAD) was awarded as best conference paper at this year’s virtual IECER conference. IECER is an annual international conference on entrepreneurship, attended by researchers and business and government representatives from around the world. A central aspect on the article's data set on family firms was received as a courtesy of the chair of Prof. Kaserer (TU Munich). mehr...
Evaluation of the course "Strategic Management, Sociology and Psychology in the Family Business" is online! (07.10.19)
The seminar "Strategic Management, Sociology and Psychology in the Family Business" achieved very high grades and was described by students as "best and most comprehensive course I have participated in during my business studies" and to have an "outstanding & inspiring atmosphere". Overall, the course was rated 1,2 and was held by Assistant Prof. Dr. Ahrens and Dr. Iuliia Shkrabaliuk (lecturers rated 1,0), while the STATA-tutorial was given by Baris Istipliler and Marc Kowalzick (both PhD students). The complete course evaluation is attached. The application for MAN 770 Spring is open. mehr...
For a better future! Conference track on sustainability and family firms organised by Prof. Hauser (HTW Chur) and Assistant Prof. Ahrens (Uni Mannheim) (16.07.19)
Bringing together researchers from multiple backgrounds and countries to discuss how family firms can adress critical societal challenges of our time and transition towards a sustainable, green and equitable economy, Prof. Hauser (HTW Chur) and Assistant Prof. Ahrens (Uni Mannheim) organize a track at the 17th Interdisciplinary European Conference on Entrepreneurship Research which this year takes place in the Netherlands. mehr...
Assistant Prof. Dr. Ahrens teaches "Entrepreneurship and Innovation: Theoretical Foundations and Practical Approaches" at the Summer School of Mannheim University (10.07.19)
Today’s economic landscape is influenced by highly innovative ventures of two major groups: Young entrepreneurial start-ups such as Tesla, and existing firms such as IBM or Google with strong intrapreneurial activities and innovation management. But how can we manage innovation, how can we lever entrepreneurial and intrapreneurial resources and capabilities? What are key entrepreneurial competencies of founders and (future) top level executives in today’s fast moving digital business world? These are the topics covered at this year's summer school at Mannheim University. Light is also shed on techniques for competitive positioning and strategic dimensions of recent developments such as digitalization and their implications for new ventures and business models.
Jan-Philipp Ahrens und Baris Istipliler organize conference track on family firm management & governance at the European Academy of Management Annual Meeting in Lisbon (24.06.19)
Together with co-proponents from the USA (Columbia University, Wharton School, University of North Carolina, University of Nevada Las Vegas), France (INSEAD), Hong-Kong (HKU), Switzerland (HTWC), Belgium (University of Antwerp), The Netherlands (University of Nyenrode), Italy (University of Foggia and Tor Vergata), and Germany (University of Hamburg and University of Magdeburg) scientists of the IfM/Management Area organize a conference track on family firm management & governance at Europe's largest annual management conference. The track was initiated and is chaired by Assistant Prof. Jan-Philipp Ahrens. mehr...
Assistant Prof. Dr. Ahrens holds executive workshop on the secrets of German Family Firm Management (18.06.19)
What are typical strategic leadership techniques in German family firms? Why do family firm leaders so often emphasize investments in human capital, responsibility, and a unique and vibrant firm culture? How can family firms ensure a continuous and sustainable innovation culture while they often operate in remote regions? These were some of the questions adressed in the executive workshop organized by the chair for Entrepreneurship and SME-Research of the University of Mannheim.
Assistant Prof. Dr. Ahrens gives speech on "Intergenerational Responsibility" at Lemberg University (07.06.19)
Under the title "Responsibility across Generations" Lemberg Catholic University hosted an international conference on the responsibility of family businesses for society – e.g. sustainability, responsible consumption, charity, social responsibility – as well as responsibilities of family companies for themselves – e.g. family constitutions, stakeholder agreements, succession planinng, and social capital nuturing. As a platform for family businesses, civil society actors, and research institutions fostering sustainable economic development, the conference was co-organized by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development through the Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ).
Prof. Woywode and Assistant Prof. Ahrens hold workshop on management techniques with Chinese entrepreneurs from the digital and media industry (06.06.19)
What can China learn from typical management techniques applied in market-leading German firms, especially family firms, and what can we learn from China? How do German start-ups and SMEs manage to become global leaders in their niche? These were the key questions discussed in the workshop held at University of Mannheim that was attended by 30 entrepreneurs and decision makers of the digital and media industry from China.
Best Paper Award for Baris Istipliler, Jan-Philipp Ahrens, Suleika Bort, and Andrew Isaak (03.05.19)
University of Mannheim's young scientists and ifm members Baris Istipliler (PhD student Univ. Mannheim), and Jan-Philipp Ahrens (assistant professor Management Area Univ. Mannheim), Suleika Bort (Prof. Univ. Chemnitz/ifm) and Andrew Isaak (Prof. Univ. Solbridge/ifm) analyzed the cognitive biases that are created when family CEO successors are learning to lead inside the very firm that is run by their family. Their research was judged by reviewers and a panel of experts as one of the best submissions, in particular as research that adresses a very practical question "Where should my children learn to lead?" with high academic rigor. mehr...
MAN 804 PhD Course "Advances in Strategic Management" - Evaluation (15.04.19)
The PhD course "Advances in Strategic Management" (MAN 804) held by assistant professor Jan-Philipp Ahrens centered around recently discussed topics in the Strategic Management Journal, in particular topics related to the cognitive and affective issues of the human mind (and its biases), sociology, psychology, and their relation to strategic decision making. The evaluation of the course can be found here. mehr...
MAN 770 Spring 2019 - Application is open until 18.02.2018 (22.01.19)
Students that wish to apply for a space in the chair's master thesis seminar in spring 2019 may apply now. Non-MMM students and incoming students are also welcome. mehr...
ifm stark auf der European Academy of Management (18.07.18)
Wissenschaftler des ifm und der Universität Mannheim organisieren Vortragsreihen zu Schwerpunktthemen und präsentieren aktuelle Forschung auf der Jahreskonferenz der European Academy of Management, der führenden europäischen Gesellschaft zur Förderung der Managementforschung in Europa. mehr...
Forschung am ifm mit Preis ausgezeichnet (17.07.18)
Ein gemeinsames ifm-Forschungsprojekt von Forschern der TU München und der Universität Mannheim im Bereich "Strategisches Management" wurde auf der "European Academy of Management" 2018 mit einem Preis ausgezeichnet. mehr...
Two-day seminar in restructuring consulting (powered by Roland Berger Strategy Consultants) - Application opens (06.04.18)
Are you interested in strategic consulting and business restructuring? The Institute for SME Research at the University of Mannheim offers a two-day training to gain insights into this arcane profession. The workshop includes a restructuring simulation of a challenging real-life restructuring scenario. Participants will solve realistic and typical turnaround case issues and – using role play exercises – will put themselves into the position of various parties involved (banks, enterprise, consultants, etc.) to experience what operative turnaround management is about. mehr...
Course MAN 770: Research Seminar - Topics and Application Period for FSS 2018 Released! (17.01.18)
The application period and syllabus details of the research seminar MAN 770 in spring term/FSS 2018 are released. More details below. mehr...
Vortrag beim Tsinghua MBA Student Family Business Club (Tshinghua University, Beijing, China) (16.04.16)
Am 14. April 2016 hat Jan Zybura (Mitarbeiter des ifm, Bereiche Entrepreneurship und Familienunternehmen) den Tsinghua MBA Student Family Business Club in Beijing getroffen. Im Rahmen des Besuchs der Tsinghua University wurden aktuelle Themen aus Forschung und Praxis mit der nächsten Manager-Generation chinesischer Familienunternehmen diskutiert. mehr...
Two ifm articles accepted for presentation at Family Enterprise Research Conference (FERC) 2014, Portland (USA) (01.05.14)
The dissertation project "Facilitator or Chock Block - Are CEO Predecessors really Inhibitors to Organizational Change?" of Jan Zybura and the article "Inside CEO Successions in Family Firms: Should the Predecessor Stay Active or Cultivate Roses?" (by Jan-Philipp Ahrens, Michael Woywode, and Jan Zybura) were accepted for presentation at the FERC 2014 meeting of the family business research community. The Family Enterprise Research Conference will take place in June 6-8, 2014, in Portland (USA). It was founded to develop a community of scholars interested in conducting research into understanding family firms and creating usable knowledge in this field. This forum enables scholars to design and develop research projects that are theoretically sound, empirically accurate, and of practical significance to family firms. Plenary speeches will be held by Pramodita Sharma, University of Vermont, and Ritch Sorenson, University of St. Thomas.
 
Initiativen und Portale des ifm:
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Prof. Dr. Michael Woywode
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