Dr. Marc Kowalzick


Marc Kowalzick is a post-doctoral researcher at the Chair of SME Research and Entrepreneurship at the University of Mannheim. He obtained his PhD summa cum laude from the University of Mannheim and also holds a M.Sc. in Management from the University of Mannheim, scoring in the best decile of his cohort. He is currently part of the family firm research division at the Institute of SME Research.

Marc’s research interests center around the field of strategic management, with an emphasis on strategic leadership and corporate governance. In this field, he investigates when and how top executive characteristics affect their firms’ strategic actions and eventual performance outcomes. His current work examines how dispositions, cognitive biases, and the identities of organizational leaders shape, amongst others, strategic change, earnings management, restructuring strategies, and turnaround performance. His research has been awarded at several international conferences (e.g., European Academy of Management Annual Conference 2018 and 2020, IECER 2020) and published in the Journal of Management (https://doi.org/10.1177/01492063221104398).

Outstanding students who wish to dedicate their master thesis to quantitative research related to the above research interests may apply for his supervision of their master thesis.



News

Marc Kowalzick promoviert mit Arbeiten zum Einfluss von CEOs auf ihre Unternehmen summa cum laude an der BWL-Fakultät der Universität Mannheim (11.09.22)
Warum verhalten sich Organisationen so, wie sie es tun? Zur Beantwortung dieser zentralen Frage geben Organisationstheoretiker unterschiedlichste Faktoren an, die Unternehmen, strategische Entscheidungen und betrieblichen Erfolg beeinflussen. Ein einzelner dieser Faktoren stellt in seiner Relevanz jedoch regelmäßig die anderen, meist kontextabhängigen, Faktoren in den Schatten: Die oberste Führungsriege von Unternehmen—und zwar insbesondere der CEO eines Unternehmens. Dabei sind CEOs jedoch weit entfernt vom klassischen “Homo oeconomicus”, der stets rationale Entscheidungen im besten Sinne für das Unternehmen trifft. CEOs zeichnen sich durch verschiedenste Persönlichkeitsmerkmale aus und bringen unterschiedlichste Wertvorstellungen, Neigungen und Bedürfnisse mit in den Chefsessel. mehr...
Study by ifm PhD student Marc Kowalzick published in renowned Journal of Management (11.07.22)
Marc Kowalzick and Moritz Appels, doctoral students at the University of Mannheim (ifm, Chair of SME Research and Entrepreneurship / Chair of Sustainable Business), have published a paper in the prestigious Journal of Management. In their paper "To Change or Not to Change: Evidence on the Steadiness of More Hubristic CEOs," they explore competing arguments on whether CEO hubris induces a dispositional preference for change or steadiness. mehr...
ifm research awarded @EURAM (09.12.20)
Marc Kowalzick (ifm, Chair of SME Research and Entrepreneurship) and Moritz Appels (Chair of Sustainable Business) were awarded the 2020 Best Paper Award in Strategic Management during last weekend’s conference of the European Academy of Management (EURAM). The annual EURAM conference is one of the most important European conferences for management research and, this year, took place virtually from December 4th to 6th. mehr...
ifm wins IECER best paper award (20.11.20)
The paper „Business on the Line: Entrepreneurs and Family Firms in Crises” authored by Jan-Philipp Ahrens, Marc Kowalzick (both ifm/Uni Mannheim), Jochim G. Lauterbach (TU Munich) and Jennifer L. Petriglieri (INSEAD) was awarded as best conference paper at this year’s virtual IECER conference. IECER is an annual international conference on entrepreneurship, attended by researchers and business and government representatives from around the world. A central aspect on the article's data set on family firms was received as a courtesy of the chair of Prof. Kaserer (TU Munich). mehr...
Benchmark Familienunternehmen. Eine vergleichende Analyse der Metropolregion Rhein-Neckar und der Region Stuttgart 2019 (21.11.19)
In der Metropolregion Rhein-Neckar, einer der wirtschaftlich erfolgreichsten Regionen Deutschlands, sind viele erfolgreiche Familienunternehmen beheimatet. Macht das die Metropolregion zu etwas Besonderem? Und wie fällt ein Vergleich mit der Region Stuttgart aus? Die Studie „Benchmark-Familienunternehmen - Eine vergleichende Analyse für die Metropolregion Rhein-Neckar und die Region Stuttgart“, die diese Fragen beantwortet, wurde am 19.11.2019 bei KPMG in Mannheim vorgestellt. Vor über 90 Gästen stellte Studienleiter Dr. Detlef Keese die Kernaussagen der umfangreichen empirischen Analysen des ifm Mannheim vor. Die von Professor Michael Woywode geleitete Podiumsdiskussion mit Unternehmerpersönlichkeiten aus der Region, wie Christine Steger von Mann & Schröder GmbH, Simon Engelhorn von Engelhorn GmbH, Steffen Philipp von der Hima GmbH sowie Prof. Dr. Dieter Truxius, ehemaliger CFO von Dachser GmbH & Co KG sowie Heraeus Holding GmbH warf den Blick auf die praktischen Aspekte der Studienergebnisse. Die sehr lebendigen Statements der Podiumsteilnehmer waren eine anschauliche Ergänzung der empirischen Analysen. Das abschließende Get-Together wurde von den zahlreichen Gästen gerne genutzt, um weitere Fragen zu diskutieren und Kontakte zu knüpfen. mehr...
Ifm present with three nominations at G-Forum (23.10.19)
The ifm was present at this year’s G-Forum conference held in Vienna from September 25th to 27th with three best paper nominations in the research fields of family business and entrepreneurship education. mehr...
ifm stark auf der European Academy of Management (18.07.18)
Wissenschaftler des ifm und der Universität Mannheim organisieren Vortragsreihen zu Schwerpunktthemen und präsentieren aktuelle Forschung auf der Jahreskonferenz der European Academy of Management, der führenden europäischen Gesellschaft zur Förderung der Managementforschung in Europa. mehr...
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